1. Mengetahui kepentingan mempunyai kemahiran menulis. Kemahiran menulis dapat membantu eksekutif berkomunikasi dengan penuh yakin dan baik
2. Mengetahui tujuan penulisan iaitu menulis bagi dibaca. Oleh itu, penulisan anda perlu difahami oleh pembaca supaya mereka dapat menghayati tujuan penulisan. Tujuan penulisan adalah menyampaikan mesej supaya pembaca dapat memahami dengan jelas dan terang
3. Mengenalpasti masalah penulisan dan factor-faktor penyebab yang anda hadapi serta mencari jalan penyelesaian bagi menangani masalah itu
4. Anda menulis bagi berkomunikasi dan menyatakan pendapat, bukan kerana ingin bermain dengan bahasa
5. Menstruktur penulisan supaya menarik perhatian pembaca, menepati format serta dapat menulis dengan kadar yang cepat
6. Mengetahui penggunaan visual, ruang kosong serta pemilihan tajuk yang berkesan dalam penulisan anda
7. Dapat menulis bahagian dengan baik serta membuat kesimpulan pada akhir penulisan
8. Dapat menulis arahan dengan jelas, ringkas dan memenuhi kehendak pembaca
9. Dapat menulis kertas cadangan yang meyakinkan, teguh dan mengikut format yang betul
10. Dapat menulis laporan yang membantu perkembangan diri dan masyarakat
Cari Blog Ini
Selasa, 9 November 2010
Menulis
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan